devriezin.reismee.nl

Welkom op het Reislog van 'De Vriezin'

Hier lees je over de vaaravonturen van 'De Vriezin'. Wat voor schip 'De Vriezin', is en iets over haar vorige leven en over de schippers lees je hieronder. Regelmatig komen hier nieuwe verhalen en foto's. En via de kaart kan je zien waar de Vriezin was en is. Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of nieuwe foto's zijn gepubliceerd? Meld je dan aan voor de mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom en laat gerust af en toe een berichtje achter

Ms: De Vriezin (1926-2012)

'De Vriezin', een platbodem vaartuig, is een zogenaamde luxe motor. De term luxe motor stamt uit de jaren twintig van de vorige eeuw. Zij is ontstaan toen vrachtschepen hun zeilen als voorstuwing inwisselden voor motoren. Daardoor kwam er een geheel nieuw scheepstype: op het dek een stuurhut en in het achterschip een ruime roef (verblijfsruimte), dus meer comfort. Zo ontstond de naam luxe motor. In die tijd werd er onderscheid gemaakt tussen Hollandse motor en Groninger motor. De eerste had een iets eleganter achterschip en de tweede was wat stoerder.

'De Vriezin' is een replica van een Hollandse luxe motor uit 1926. Zij is gebouwd tussen 2009 en 2012, volgens de lijnen van de 'Janine', (oorspronkelijk: 'Vertrouwen'), een turf vrachtvaarder. Getekend door de werf SRF in Harlingen en gebouwd door Talsma in Franeker. De inrichting en afbouw is gedaan door ESB in Elburg. De eerste eigenaar was een Zwitser, die met de 'Fenna' (haar eerste naam) de Nederlandse, Duitse, Poolse, Deense en Zweedse wateren bevoer. De huidige eigenaren, sinds 2023, verblijven het gehele jaar op 'De Vriezin'. Zij vaart voorlopig vooral op de Nederlandse wateren, met uitstapjes naar Duitsland, België en Frankrijk.

De naam 'De Vriezin' heeft te maken met een verbastering van de achternaam van de schippersvrouw, onze voorliefde voor Friesland, het feit dat ze daar gebouwd is en een vervolg op de naam 'Fenna' , een Friese meisjesnaam. Fenna is volwassen geworden en nu een Friese vrouw.

Maaike (1956) en Joep (1954)

Varen doen wij al vrijwel ons hele leven. Door het zeilen met piraatje, valk en vaurien ontstond de liefde voor het water al vroeg. Later werd dat Flash en Olympiajol. In die laatste wordt nog steeds gezeild. Motorboot varen begon met het huren van een Doerak tijdens de Sneekweek. Dat breidde uit naar meerdere weken. In 's-Hertogenbosch wonend, kochten we onze eerste eigen 2e hands motorboot, een IJlstervlet van 6,90 meter en we doopten haar 'Koopman'. Dat beviel heel goed en een paar jaar later kochten we een Pikmeerkruiser (10,50 m) en dat werd de 'Huub'. In die tijd hadden we al een foto in het keukenkastje hangen van een Luxe Motor. Dat was een ultieme en onbereikbare droom. Maar onbewust werkten we er toch naar toe. Met de Pikmeerkruiser werden de tochten al langer en na 3 fijne jaren besloten we tot de aanschaf van een Smelnekruiser (13,65 m) Vakantie weken werden 8 maanden varen. Een heerlijke ervaring. Eenmaal terug aan wal, begon een uitvoerige zoektocht naar een boot om het hele jaar door comfortabel mee te varen en op te kunnen wonen. De Fenna was de uitkomst.