devriezin.reismee.nl

'Fenna' is met ons op pad

Van Haren naar Harlingen en de 'maidentrip' naar Amersfoort

Het begint met de aankoop van de 'Fenna' in Haren van een Zwitserse eigenaar, juli 2023. Hij voer de boot nog van Haren naar Harlingen, waar het onderwaterschip werd gekeurd. Dat had nog wat voet in aarde, omdat de schroefas een serieus probleem vertoonde en werd afgekeurd.... De bal lag weer even bij de verkoper die dit niet leuk vond. Maar met de hulp van de makelaar is het probleem opgelost. Daarna was de koop definitief. Nog wat werkzaamheden werden uitgevoerd bij de SRF werf, waarna wij begonnen aan onze eerste trip met de 'Fenna', vergezeld van zus, schoonzus en zwager. Eerst naar Drachten. Om de inboedel van de 'Buitenhaven' over te zetten naar de 'Fenna'. Vervolgens varen we met zus, zwager en dochter naar de Goingarypster poelen. Een heerlijk vertrouwd gebied voor ons. We mochten aanliggen aan de 'Spes', een collega Luxe Motor. Van schipper Luuk leerden wij onze eerste lessen over het varen en leven met zo'n schip. Heel leuk en leerzaam. Wij genieten met volle teugen van ons nieuwe enorme bezit. Na een paar fijne weken vertrekken we naar de Beulakerwiede voor het ONK-Olympiajol. Wij liggen langszij van een grote klipper die ons ook weer tips geeft t.a.v. het afmeren. Veel bezoekers aan boord die dagen en ook meteen al de eerste logés. Na de ONK zakken wij verder zuidelijk af en In Driewegsluis overnachten wij en blazen wij uit van weer een intensief stukje varen en manoeuvreren. Het gevoel van dat moment wordt later treffend door iemand beschreven als "de boot is nog met jullie op pad i.p.v. jullie met de boot" Tsja, de controle is er nog niet helemaal.... Wij stoppen in Zwartsluis en blijven daar een tijd liggen bij De Kranerweerd. Een prachtige haven en ze kunnen daar ook meteen een reparatie uitvoeren aan de boegschroef. het schip ligt hier ook veilig terwijl wij een paar weken naar Spanje (met vrienden) en Frankrijk (met onze zoon en schoondochter) zijn. Na terugkomst dopen we 'Fenna' om tot 'De Vriezin' (ja bewust met een v i.p.v. een f) en verkopen de fietsen die aan boord stonden. Op naar Amersfoort waar we een plek hebben kunnen reserveren voor de winter die loopt van 1 november tot 1 april. Wij zijn heel blij met die plek. Wij kennen de haven van eerdere kortstondige bezoeken en een van onze dochters met man en kleinkinderen wonen er. Wij gaan beginnen aan onze eerste winter op het water, met 'De Vriezin' en hebben er zin in.